Od 35 lat wydajemy to, co czyta cały świat: najlepsze thrillery, kryminały, literaturę kobiecą, młodzieżową, poradniki, książki psychologiczne, historyczne, przyrodnicze, komiksy, a w AMBERKU – kultowe, pięknie ilustrowane książki dla dzieci.
Amber – wydawca światowych bestselerów – jako pierwszy wprowadził wszystkich największych anglojęzycznych autorów literatury popularnej: sensacji, fantastyki, horroru i literatury obyczajowej. Robert Ludlum, Ken Follett, Frederick Forsyth, Clive Cussler, Stephen King, John Grisham, Thomas Harris, Danielle Steel, Nora Roberts, Philip K. Dick, Arthur C. Clarke, Andre Norton, Anne McCaffrey - to tylko niektóre sztandarowe nazwiska amberowskich pisarzy. Potem dołączali do nich m.in. J.R.R. Tolkien, 400 tomów Gwiezdnych Wojen, Simon Beckett, Veronica Roth, Meg Cabot, Sebastian Fitzek i wielu innych.
Amber powstał z pasji młodych ludzi kochających książki, którzy podjęli ogromne ryzyko. Mieli tylko 5000 pożyczonych dolarów, ośmioletniego fiata i marzenia.
Jako pierwsze prywatne wydawnictwo w Polsce demokratycznych przemian 1989 roku Amber był pionierem nowoczesnego ruchu wydawniczego: wydawał szybko, w błyszczących, złoconych, tłoczonych okładkach w zachodnim stylu i w gigantycznych nakładach. W 1989 roku opublikował 3 tytuły w łącznym nakładzie 900 000 egzemplarzy, a w 1990 – 33 tytuły w nakładzie 6 000 000 egzemplarzy. Nadrabiając wieloletnie zaległości w wydawaniu książek wcześniej w Polsce zakazanych, wprowadził czytanie do kultury masowej.
Od 1994 roku Amber był przez kilka lat największym polskim wydawcą literatury pięknej pod względem liczby wydawanych tytułów.
Do powieści sensacyjnych, thrillerów politycznych, prawniczych i psychologicznych, kanonu złotej ery SF i fantasy oraz horroru i powieści obyczajowej z każdym rokiem dołączaliśmy kolejne gatunki literackie: od dzieł noblistów (Williama Goldinga, Isaaca Bashevisa Singera i Kenzaburō Ōe), laureatów Bookera (Kingsleya Amisa i Roddy Doyle’a) i Pulitzera (Jamesa Michenera i Jane Smiley), 112 tomów ilustrowanych serii albumowych z historii i historii sztuki użytkowej, 1000-stronicowy Wielki poradnik medyczny, przez literaturę młodzieżową (Pamiętniki księżniczki, Plotkara, Pamiętniki wampirów, Niezgodna), literaturę dla dzieci, po powieści paranormalne i erotykę, uważnie śledząc i przewidując kolejne zmiany gustów czytelników. Od połowy lat dziewięćdziesiątych znaczną część naszej propozycji wydawniczej stanowi literatura faktu, popularnonaukowa i poradniki.
Do dziś wydaliśmy ponad 8000 tytułów w blisko 70 000 000 egzemplarzy.
W ostatnich latach stabilnie publikujemy około 200 tytułów rocznie, w 2020 roku pandemii – 140 – nowości oraz wznowień. Naszymi sztandarowymi pozycjami są nadal thrillery psychologiczne i kryminały (Sebastian Fitzek, Sharon Bolton, Ragnar Jónasson), powieści sensacyjno-przygodowe (Clive Cussler), literatura obyczajowa (Danielle Steel, Jayne Ann Krentz), romans historyczny (Julia Quinn, Eloisa James). W 2018 roku reaktywowaliśmy Amberka – ilustrowane książki dla dzieci 3-5 lat – z wielkim sukcesem, między innymi serie z Misiem Tulisiem, Za dużo marchewek, Jak schować lwa oraz kultowe Żyrafy nie umieją tańczyć i olśniewający debiut Odwagi zajączku.
Nasza oferta niebeletrystyczna to cały wachlarz pozycji historycznych: od kontrowersyjnych interpretacji dziejów (Graham Hancock, Erich von Däniken, Zacharia Sitchin), przez II wojnę światową (William Breuer), po biografie wielkich postaci historii (Cezar) i ofiar przemocy (Sprzedana, Mama kazała mi chorować). Możemy się również poszczycić przełomowymi, ale pisanymi jak pasjonujące opowieści książkami z dziedziny psychologii – Nasz wpływowy i uległy umysł dr Tali Sharot, Oszustwa pamięci dr Julii Shaw – uhonorowaną Mądrą Książką 2018 w konkursie Uniwersytetu Jagiellońskiego, portalu Mądre Książki oraz Fundacji Euklidesa.
Amber jest wydawnictwem prywatnym, niezależnym, małżeńskim, prowadzonym przez Małgorzatę Cebo-Foniok i Zbigniewa Fonioka.
Naszym hasłem pozostaje niezmiennie od ponad 35 lat: „dać polskiemu czytelnikowi to, co czyta cały świat”.
AMBER powstał 28 lutego 1989 roku, w 2 miesiące po uchwaleniu ustawy o działalności gospodarczej, na 10 miesięcy przed wejściem w życie reformy Balcerowicza. Jest prowadzony przez małżeństwo: Zbigniewa Fonioka – do 1990 roku pracownika naukowego Zakładu Aparatury Mikrofalowej Polskiej Akademii Nauk i Małgorzatę Cebo-Foniok, tłumaczkę i krytyka literatury francuskiej, członkinię Stowarzyszenia Pisarzy Polskich i Stowarzyszenia Tłumaczy Polskich.
AMBER pierwszy wprowadził autorów najlepszych powieści sensacyjnych świata, fantastyki, horroru i powieści obyczajowych: Roberta Ludluma, Fredericka Forsytha, Kena Folletta, Thomasa Harrisa, Stephena Kinga, Deana Koontza, Danielle Steel, Andre Norton oraz wszystkich wielkich „złotego wieku” fantastyki. Pierwszy zaszokował i zachwycił kolorowymi, złoconymi i tłoczonymi okładkami w zachodnim stylu. Pierwszy zainwestował w ogromne, kosztowne kampanie reklamowe w radiu. Pierwszy płacił wysokie honoraria autorskie w dolarach. Zaangażował najlepszych tłumaczy. Był szybki i skuteczny. Niebawem rezultaty przekroczyły oczekiwania: kolejki w księgarniach i wzrastające wskaźniki statystyczne czytelnictwa w Polsce.
AMBER stał się znakiem czasu, symbolem przemian. Również nowego tempa i stylu pracy. Dynamiczności i sukcesu. AMBER nadał książce rangę kultury prawdziwie masowej. Po latach zniewolenia i zakazów literatura sensacyjna pochłaniana była łapczywie. Nareszcie do Polski zawitała literatura rozrywkowa i popularna. Miliony Polaków czytało dla czystej przyjemności, dla odpoczynku, nadrabiało wszystkie poprzednie lata.
Rok 1989 to rok szaleńczej pracy i szalonych pomysłów. Zaczynaliśmy od zera – wspomina Zbigniew Foniok. – Wszystkiego uczyliśmy się sami, często na własnych błędach. Wydaliśmy 3 książki w nakładzie 900 000 egzemplarzy.
Rok 1990 to rok oszałamiającej prosperity AMBERA, to Ludlum i setki tysięcy egzemplarzy każdego tytułu.
W 1991 roku AMBER jest już najbardziej popularnym i jednym z największych wydawnictw w Polsce. Bije rekordy w wysokościach nakładów: od 100 000 do 300 000… Wydaje 33 tytuły w nakładzie 6 000 000 egzemplarzy. I podejmuje inne wyzwania: powstaje Amber-Video (kasety z bajkami), Amber-Biuro Architektoniczne i pionierski projekt elitarnego zamkniętego osiedla, Amber-Czasopisma, a nawet pomysł na… prywatne linie lotnicze.
Zbigniew Foniok otrzymuje legitymację członka nowo powstałego Business Centre Club i zaproszenie do udziału w komisji kultury. Nie ma jednak czasu z tego zaszczytu skorzystać.
AMBER znaczy sukces. Sześć osób wydaje w ciągu roku 100 tytułów – pisał „Kurier".
I przyszedł rok 1992 – wielki kryzys i krach na rynku książki. Nakłady dramatycznie spadły. W księgarniach zaroiło się od książek „amberopodobnych”, ale czytelnicy pytali o AMBER, wiedząc, że tu znajdą najlepszych autorów. Znak AMBERA przetrwał jako znak jakości.
Wydawnictwo AMBER po okresie spektakularnych sukcesów znalazło się w 1992 roku
w bardzo trudnej sytuacji – pisała w 1996 roku „Rzeczpospolita”. – Załamał się rynek książki, zbankrutowało kilka dużych hurtowni, nakłady zmniejszyły się dwudziestokrotnie. Ale już w 1993 roku oficyna znów stanęła na nogi.
W 1993 roku zwiastunem powrotu dobrej passy AMBERA stają się Jurassic Park i Firma, Crichton i Grisham – czyli SREBRNA SERIA i autorzy największych światowych bestsellerów początku lat 90., proponujący świetną lekturę dla każdego, nie tylko dla miłośników sensacji.
W 1993 roku AMBER wprowadza do Polski również Gwiezdne Wojny.
W 1994 roku AMBER zostaje oficjalnie uznany za największego polskiego wydawcę literatury pięknej. Zaczyna publikować jeden bestseller dziennie.
Wydaje już światowe bestsellery nieomal równocześnie z ich oryginalnymi publikacjami. Wprowadza nowe nazwiska i nowe serie. Otwiera rok serią WSZYSTKO DLA PAŃ z Danielle Steel i Norą Roberts, zamyka ZŁOTĄ SERIĄ – premierami światowych wydarzeń literackich, z Goldingiem i Vonnegutem.
Rok 1995. W oficjalnym rankingu wydawców opublikowanym w „Rzeczpospolitej” AMBER zdobywa: 1. miejsce jako wydawca literatury pięknej, 3. miejsce pod względem liczby wydanych tytułów (po takich gigantach jak Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne oraz Wydawnictwo Naukowe PWN) oraz 4. miejsce pod względem wielkości obrotów (po takich spółkach z kapitałem zagranicznym jak Harlequin i Egmont).
AMBER wkracza na pole literatury niebeletrystycznej. Zaczyna od BIOGRAFII LEGEND XX WIEKU i największych światowych opracowań medycyny alternatywnej – TAJEMNIC ŻYCIA.
W 1996 roku włącza do programu literaturę popularnonaukową, adresowaną do specjalistów i miłośników: historii – TAJEMNICE HISTORII, nauk ścisłych i przyrodniczych –TAJEMNICE NAUKI, nowych interpretacji odwiecznych zagadek dziejów ludzkości i ezoteryki –TAJEMNICE PRZESZŁOŚCI i KSIĘGI TAJEMNICE. Zaczyna wydawać poradniki o najnowszych odkryciach i metodach medycyny konwencjonalnej i naturalnej: TWOJE ZDROWIE m.in. Cud melatoniny.
Rok 1997 to 378 wydanych tytułów i ekspansja w nowe rejony: ekskluzywnych ilustrowanych serii albumowych wydawnictwa Time-Life Books: Historia Świata, Zaginione Cywilizacje, Skarby Świata, II Wojna Światowa, Mity I Ludzkość,
Jak Wyglądało Życie (w sumie 112 tomów). Te monumentalne, piękne książki łączą formę olśniewającego reportażu zdjęciowego z ilustrowaną opowieścią, przystępną, mądrą i pasjonującą. Są ozdobą i chlubą każdej biblioteki. Miłośnikom przyrody AMBER proponuje 10 tomów Ilustrowanej Encyklopedii Dzikich Zwierząt. Zaś znawców i kolekcjonerów sztuki zachwyca 7-tomowa Wielka Encyklopedia Sztuki Użytkowej opracowana przy udziale domu aukcyjnego Sotheby.
Rok 1997 to również zaszczyt opracowania i wydania dzieła wybitnej postaci polskiej – ojca i twórcy polskiej akupunktury prof. dr. hab. medycyny Zbigniewa Garnuszewskiego: Akupunktura we współczesnej medycynie – dwutomowego fundamentalnego ilustrowanego podręcznika dla lekarzy i pacjentów. Opracowuje również i bogato ilustruje dwutomową Encyklopedię II wojny światowej Bogusława Wołoszańskiego. Tworzy też album Powódź w hołdzie ofiarom kataklizmu z lipca 1997 roku.
Rok 1998 – AMBER nadal poszerza ofertę: Twoje serce polecane przez najwybitniejszych polskich kardiologów, m.in. prof. Zbigniewa Religę i Grzegorza Opolskiego (ponad 30 000 sprzedanych egzemplarzy), oraz 1000-stronicowy ilustrowany Wielki poradnik medyczny dla każdego – uznane są za najważniejsze książki o zdrowiu wydane w Polsce w 1998 roku. Sukcesem staje się BIBLIOTEKA LUDZI SUKCESU – poradniki motywacyjne i biznesowe.
Rok 1999 – AMBER ma 10 lat.
Małgorzata Cebo-Foniok i Zbigniew Foniok zostają członkami Business Centre Clubu.
W latach 1989-90 powstało wiele wydawnictw o podobnym do AMBERA profilu, jednak tylko AMBER zdołał przetrwać i zachować pozycję lidera na rynku literatury popularnej – czytamy w „Rynku książki w Polsce”.
Rok 2000 to kolejny wzrost sprzedaży i liczby wydanych tytułów (456). AMBER wciąż jest polskim wydawcą niemal wszystkich bestsellerów z pierwszych miejsc prestiżowych list „New York Timesa" czy „Publishers Weekly” („Rynek książki w Polsce”).
To ciągle Harris, Ludlum, Grisham, Crichton, le Carré, Danielle Steel, Nora Roberts i kilkudziesięciotysięczne nakłady.
To pamiętna wizyta Największego Mistrza Przygody i wielkiego przyjaciela AMBERA Clive’a Cusslera – i kilkutysięczne kolejki po autograf. Tak fajnych modeli w życiu nie spotkałem. Dziękuję! - napisał Małgorzacie i Zbigniewowi Foniok. (Wcześniej AMBER gościł Kena Folletta [1992], laureata pokojowej Nagrody Nobla Sergieja Kowaliowa [1997] i jednego z najwybitniejszych pisarzy rosyjskich i wielkiego przyjaciela AMBERA – Wasilija Aksionowa [1999]).
Rok 2001 to najlepszy rok AMBERA – rok rekordów, bezprecedensowej liczby superbestsellerów i bestsellerów (aż 68) i superkampanii reklamowych.
Książki AMBERA najczęściej goszczą na polskich listach bestsellerów: prawie 400 razy w 2001 roku! Żadna inna firma nie wprowadziła na listy najlepiej sprzedających się publikacji tak wielu tytułów. AMBER to od 13 lat wiodący polski wydawca światowych bestsellerów, jedno z największych i najbardziej dynamicznych polskich wydawnictw beletrystyki, literatury popularnonaukowej i poradników („Rynek książki w Polsce”).
Pozycja AMBERA na rynku ciągle rośnie. AMBER znalazł się w pierwszej trzynastce największych wydawnictw (pod względem sprzedaży) i na 2. miejscu (jeżeli chodzi o wydawnictwa rynkowe), po wyłączeniu wydawnictw edukacyjnych i fachowych – aż 473 wydane tytuły. Wzrost sprzedaży aż o 23%! Rekordowy obrót 26,5 mln złotych!
AMBER jest najbardziej stabilnie rozwijającym się wydawnictwem w sektorze beletrystyki. Podczas gdy konkurencyjne wydawnictwa odnotowały w latach 2000-2001 spadek sprzedaży, to w AMBERZE utrzymana została tendencja wzrostu. Sukcesy Wydawnictwa AMBER nie byłyby możliwe bez skutecznej promocji. Żaden inny wydawca beletrystyki nie przeznacza podobnych środków na promocję. Sukces, jak w poprzednich latach, to wypadkowa dobrego doboru tytułów i skutecznej promocji – pisano w „Rzeczpospolitej” i „Rynku książki w Polsce”.
W roku 2001 w Warszawie i Krakowie pojawia się kolejny gość AMBERA: David Morrell – podpisuje 1000 książek, udziela 15 wywiadów. AMBER lansuje nowe serie: Dilberta oraz beletrystyczne: ROMANS HISTORYCZNY, MY DWUDZIESTOLATKI, TRZYDZIESTOLATKI i książki dla młodzieży, które przez następne lata będą silną stroną wydawnictwa.
Rok 2002 to rekordowe dane: po 50 000 sprzedanych egzemplarzy nowego Ludluma i nowego Grishama; ponad 100 000 egzemplarzy ilustrowanego wydania Władcy Pierścieni; 30 000 Shreka. To 554 tytuły wydane w nakładzie 2 800 000 egzemplarzy. 71 tytułów aż 158 razy na polskich listach bestsellerów. Rekordowe sumy wydane na kampanie promocyjne.
Tymczasem nad rynkiem zbierają się chmury: padają wielkie hurtownie, zwiększają się zatory płatnicze odbiorców.
Rok 2003 to ekspansja AMBERA z największymi światowymi przebojami literatury dziecięcej i młodzieżowej: Pamiętniki księżniczki Meg Cabot sprzedają się w kilkudziesięciotysięcznych nakładach, dostają Asa Empiku.
Znakomicie wypromowanym przebojem staje się 1421. Rok, w którym Chińczycy odkryli Amerykę i opłynęli świat Gavina Menziesa, który był gościem AMBERA.
Do plejady gwiazd AMBERA dołącza Tom Clancy.
Rok 2004 – AMBER wydaje 459 tytułów, w tym 247 nowości w nakładzie 2 300 000 egzemplarzy. Zajmuje 2. miejsce pod względem liczby tytułów na polskich listach bestsellerów. Inwestuje w dalsze kosztowne kampanie reklamowe. Wprowadza wysmakowaną serię eleganckich biografii WIELCY HISTORII.
Wydawnictwo AMBER i Małgorzata Cebo-Foniok zdobywa w opublikowanym przez „Home&Market” „Rankingu 100 największych firm zarządzanych przez kobiety” 19 miejsce – przed Glaxo Smith, Oceanic i Ireną Eris!
Na 15-lecie AMBER wydaje i sprzedaje w 17 000 egzemplarzy powiastki filozoficznej, która ujawnia 10 sekretów szczęścia. Jej tytuł – pytanie Szczęście czy fart? przez te wszystkie lata przewijało się w spekulacjach na temat tajemnicy sukcesu AMBERA. Czy pański sukces edytorski był, jak wielu przypuszcza, fuksem? – już w 2002 roku pytała „Rzeczpospolita” Zbigniewa Fonioka. Fuksem? Osiemnaście godzin pracy na dobę, wykonywanej przez zaledwie kilka osób, upór, determinacja i pasja nie idą w parze, jak sądzę, z miłosiernym przypadkiem. Przecież razem z nami o ten sukces ubiegało się 500 wydawców, a w ubiegłym roku ich liczba doszła do 2000… Mieliśmy takie same szanse, wszyscy uczyliśmy się, niektórzy nawet mieli doświadczenie, bo wyszli z państwowych oficyn. Tylko że my od samego początku postawiliśmy sobie za cel wydawać to, co najlepsze i jak najlepiej.
Rok 2005 – AMBER zmniejsza tempo: 350 wydanych tytułów (w tym 236 nowości).
Rok 2006 to Chemia śmierci, Sprawiedliwość owiec i Trzynasta opowieść – spektakularne sukcesy, wykreowane przez Małgorzatę Cebo-Foniok. Światowi debiutanci: Simon Beckett, Leonie Swann i Diane Setterfield wyprzedzają Ludluma, Grishama, Harrisa i Clancy’ego. Stają się wydarzeniami nie tylko wydawniczymi i literackimi – ale nowymi symbolami AMBERA. Chemia śmierci zostaje uznana za najlepszy literacki kryminał roku i sprzedana w 40 000 egzemplarzy (do dziś w ponad 130 000 egzemplarzy). Filozoficzna powieść kryminalna Sprawiedliwość owiec – zrealizowana jako słuchowisko w radiowej Trójce – bije rekordy: przez 7 tygodni 1. miejsce na liście bestsellerów w „Newsweeku”, przez 6 tygodni 2. miejsce w Empik-u i As Empiku 2006… Trzynasta opowieść (prawie 40 000 sprzedanych egzemplarzy) zachwyca nastrojem i pięknem tajemniczej prozy.
Rok 2007 jest pod znakiem Dzieci Húrina J.R.R. Tolkiena – prawie 80 000 sprzedanych egzemplarzy – i kolejny As Empiku. Miłym akcentem jest wydanie Rysia Stanisława Tyma.
Tymczasem zaczyna się światowy kryzys na rynku wydawniczym. AMBER zamyka serie popularnonaukowe i poradniki. Z żalem odchodzi od literatury dziecięcej i młodzieżowej. Pozostaje wierny tylko Pamiętnikom księżniczki Meg Cabot, której wizyta przyciąga jeszcze setki fanek.
W roku 2008 dramatycznie zaostrza się kryzys na polskim rynku książki. Zmieniają się gusty czytelników. Wampiry pożerają z dnia na dzień miłe księżniczki.
AMBER reaguje natychmiast Pamiętnikami wampirów. Inwestuje też w luksusowe KRYMINAŁY Z KLASĄ w twardej oprawie. Drastycznie spadają nakłady literatury beletrystycznej i sztandarowych autorów AMBERA. Sprzedaż nowych powieści Grishama, Ludluma, Crichtona, le Carrégo i Harrisa zmniejsza się o połowę. Na szczytach list króluje literatura polska, która już od 2000 roku idzie ławą i do dziś dominuje na rynku.
Clive Cussler odwiedza nas po raz drugi.
Rok 2009 – AMBER jako jedno z pierwszych wydawnictw w Polsce przygotowuje ekspansję powieści paranormalnych. Kupuje największy przebój Targów we Frankfurcie 2009: Księgę Wszystkich Dusz Deborah Harkness.
Rok 2010 – AMBER przeprowadza się do własnej, nowo wybudowanej siedziby w Wilanowie.
Wampiry królują w powieściach młodzieżowych i kobiecych AMBERA.
Rok 2011– totalny kryzys na rynku książki, który trwa jeszcze w latach następnych. Wprowadzenie VAT-u na książki powoduje gigantyczne zwroty z magazynów dystrybutorów, panikę i zamęt. Nakłady dalej drastycznie spadają. Obroty AMBERA zmniejszają się o 20%. Bestsellerem roku zostaje Triumf owiec Leonie Swann (kolejne słuchowisko w radiowej Trójce) i Wołanie grobu Simona Becketta.
AMBER wydaje ostatniego Grishama.
W roku 2012 erotyka zadaje gwałtowny i śmiertelny cios wampirom. AMBER kończy serie paranormalne literatury młodzieżowej i romansów dla dorosłych. W ich miejsce tworzy serie najgłośniejszych światowych biografii i autobiografii: SKRZYWDZONE to historie prawdziwe dzieci maltretowanych i molestowane przez najbliższych (Chłopiec, którego nikt nie kochał Casey Watson, Tylko nie mów mamie Toni Maguire). MOJA HISTORIA to autobiografie kobiet, które doznały niewyobrażalnej przemocy. Serię inauguruje najgłośniejsza brytyjska autobiografia roku Sprzedana (ponad 25 000 sprzedanych egzemplarzy). SKRZYWDZONE obejmuje honorowym patronatem Fundacja Dzieci Niczyje, a patronatem medialnym Komitet Ochrony Praw Dziecka; MOJĄ HISTORIĘ – Centrum Praw Kobiet i Feminoteka.
AMBER opracowuje serię wyrafinowanych, emocjonujących i emocjonalnych kryminałów literackich (Sharon.J. Bolton) w oryginalnej szacie graficznej stworzonej dla powieści Becketta. Wydaje w niej również skandynawskie kryminały (Kjell Eriksson).
Pod koniec roku AMBER jako pierwszy odważa się mocno wejść w erotykę. Kupuje prawa do kilkudziesięciu światowych bestsellerów. Tworzy serię w eleganckich czarno-szarych, okładkach. Tuż po Pięćdziesięciu twarzach Greya lansuje Osiemdziesiąt Dni Żółtych i sprzedaje ponad 20 000 egzemplarzy. Seria odnosi błyskawiczny sukces.
Ale choć w 2012 roku nasze nowe serie odniosły sukcesy, choć nasze książki sprzedają się coraz lepiej, to konsekwencje kryzysu trwają nadal.
Sytuacja na rynku jest nadal bardzo trudna i niepewna.
Rok 2013 to czas powolnego powrotu do stabilizacji. Nadal cieszymy się sukcesami naszych wielkich: Clive’a Cusslera i Danielle Steel, literackich kryminałów, gdzie dołącza sfilmowana seria Vera Ann Cleeves. Do literatury obyczajowej (obok naszych autorek: Jayne Ann Krentz, Elizabeth Adler, Susan Elizabeth Phillips) włączamy bestsellerowe powieści francuskie. I nadal cieszymy się popularnością naszych nowych serii: erotyki (w tym arcydzieła literatury erotycznej Historia O), autobiografii i biografii skrzywdzonych kobiet i dzieci.
Rok triumfalnie zamyka najnowsza powieść Simona Becketta Rany kamieni, która w 2 miesiące sprzedaje się w prawie 20 000 egzemplarzy. A poprzednie książki Becketta osiągają już sprzedaż prawie 200 000 egzemplarzy.
Nadal z powodzeniem wydajemy jedną z naszych najbardziej stabilnych serii – ROMANS HISTORYCZNY (Amanda Quick, Grace Burrowes, Shana Galen, Eloisa James, Julia Quinn).
I od 21 lat co miesiąc proponujemy nowe Gwiezdne Wojny.
Wspaniałą klamrą spinającą 2013 rok są filmowe wydania Hobbita (70 000 sprzedanych egzemplarzy), 6 albumów ilustrowanych zdjęciami z planu filmowego, odsłaniających kulisy powstawania obu ekranizacji. I kolejne wydania ilustrowanych dzieł Tolkiena (Władca Pierścieni, Silmarillion).
Rok 2014 był dla nas najlepszym od kryzysu na rynku wydawniczym w 2011. Opublikowaliśmy 201 tytułów (w tym 118 nowych tytułów) w nakładzie ponad 930 000 egzemplarzy, utrzymując tym samym stabilny poziom aktywności wydawniczej z ostatnich kilku lat.
Dalej szliśmy wyznaczonymi przez nas szlakami, publikując z sukcesem literackie kryminały i głośną prozę światową, gdzie obok anglojęzycznych bestsellerów znalazły się francuskie (Pacjentka z sali numer 7, Sztuka sypania samej). Tytuły te były szeroko komentowane przez media: telewizje śniadaniowe, najważniejsze blogi i największe portale internetowe. Onet.pl i natemat.pl zamieściły na pierwszych stronach wywiady z Baptiste’em Beaulieu, autorem Pacjentki z sali numer 7, onet.pl i newsweek.pl - z Sophie Fontanel, autorką Sztuki sypiania samej.
Jak zwykle szybko reagując i wprowadzając nowe światowe trendy, wylansowaliśmy popularny na świecie nowy gatunek - literaturę DLA MŁODYCH DOROSŁYCH (New Adult) o wchodzących w dorosłe życie ludziach, którzy podnoszą się z tragedii dzięki miłości ukazanej we wszystkich odcieniach: od czułości po płomienny seks (Sandi Lynn).
W naszej bestsellerowej serii erotycznej wydaliśmy największy światowy przebój gatunku roku 2014: 6-tomowy cykl Jodi Ellen Malpas Ten Mężczyzna i drugą serię autorki – Ta Noc. Wszystkie tomy zajmowały 1. miejsce w empik.com.
Przebojem roku była trylogia Niezgodna (Niezgodna, Zbuntowana, Wierna) – fenomen wydawniczy ostatnich lat, sprzedany na świecie w 35 milionach egzemplarzy. Trylogia zajmowała przez wiele tygodni 1. miejsce w Top Empiku.
Rok 2015 to kolejny rok nowych kierunków i nowych pomysłów.
W tym roku ogarnął nas szał kolorowania! Antystresowe kreatywne kolorowanie dla dorosłych to nowa światowa moda i nowa kategoria książek. A my w każdym miesiącu wydawaliśmy kilka kolorowanek z bestsellerowych kolekcji najlepszych twórców. Nasze książki (Piękne ogrody, Piękne kwiaty, Kolorowanie na bezsenność, 101 myśli pozytywnych, Zwierzęta, Inspirujące mandale) zajmowały najwyższe miejsca na listach empik.com.
W roku 2015 zaczęliśmy też praktykować uważność (mindfulness), wydając najbardziej przystępne bestsellerowe poradniki, które uczą, jak żyć tu i teraz.
Naszym przebojem numer 1 była nadal trylogia Niezgodna (Niezgodna, Zbuntowana, Wierna). Rok zamknęliśmy wizytą jej autorki, Veroniki Roth, w Warszawie.
Rok 2016 to rok naszych najpopularniejszych gatunków, nowych autorów i dalszej spokojnej stabilizacji.
Wylansowaliśmy Sebastiana Fitzka, największego niemieckiego mistrza thrillera psychologicznego, który jak nikt nie potrafi przerażać tak inteligentnie. Wydanym przez nas jego światowym bestsellerom - Pasażer 23, Odprysk, Odcięci - patronowały „Newsweek” i Onet.
Obok naszych uznanych autorów literackich kryminałów (Sharon Bolton, Ragnar Jónasson) zaczęliśmy wydawać thrillery psychologiczne domestic noir, o mrocznych tajemnicach rodzinnych, na które modę rozpoczęła Dziewczyna z pociągu.
Wróciliśmy z sukcesem do książek historycznych i naszych słynnych serii z historii i prehistorii: TAJEMNICE PRZESZŁOŚCI, KSIĘGI TAJEMNIC, WOJNA I MILITARIA. Zaprezentowaliśmy m.in. nowe tytuły najsłynniejszych kontrowersyjnych badaczy prehistorii ludzkości: Magowie bogów - nowy bestseller Grahama Hancocka, autora kultowych Śladów palców bogów, i Pochodzenie bogów Andrew Collinsa, autora Bogów Edenu.
Rok 2017 to rok kolejnych sukcesów i nowych bestsellerów Sebastiana Fitzka, Clive’a Cusslera i Danielle Steel.
Literatura dla kobiet to obok sensacji od ponad ćwierć wieku wizytówka AMBERA.
Nasze głośne serie o prehistorii ludzkości: Tajemnice Przeszłości i Księgi Tajemnic wciąż rozszerzamy o nowe książki najsłynniejszych kontrowersyjnych badaczy (Robert Bauval, Robert Schoch, Luc Bürgin, Nicholas Redfern).
Rok 2018 to rok powrotu Amberka - największych światowych bestsellerów wśród ilustrowanych książek dla dzieci w wieku 3-5 lat, oraz literatury popularnonaukowej: psychologicznych bestsellerów i książek przyrodniczych.
Mis Tuliś, Za dużo marchewek, Żyrafy nie umieją tańczyć - te i inne piękne i mądre książki pokochały dzieci na całym świecie i w Polsce już też!
O naszych psychologicznych bestsellerach (Oszustwa pamięci dr. Julii Shaw i Nasz wpływowy i uległy umysł dr. Tali Sharot) pisały "Newsweek Polska", "Charaktery", "Świat Wiedzy" i największe serwisy i blogi poświęcone literaturze popularnonaukowej.
Misterium życia zwierząt Karstena Brensinga zdobyło entuzjastyczne recenzje czytelników i uznanych zoologów, a ilustrowane poradniki przyrodnicze (Ptaki w ogrodzie - jak je rozpoznawać) stały się bestsellerami.
Rok 2019 to nagroda Mądra Książka Roku 2018, przyznana przez Uniwersytet Jagielloński, Fundację Euklidesa oraz redaktorów portalu Mądre Książki, dla Oszustw pamięci dr Julii Shaw, to wizyta mistrza thrillera psychologicznego Sebastiana Fitzka w Poznaniu, Warszawie i na Międzynarodowym Festiwalu Kryminału we Wrocławiu i ugruntowanie jego pozycji w Polsce oraz kolejne tytuły i sukcesy Amberka - najpiękniejszych ilustrowanych książek dla dzieci 3-5 lat (Odwagi zajączku, Wyścig po Złotego Żołędzia, Kochamy Cię, Misiu Tulisiu).
Rok 2020 i 2021 - to lata pandemii, która - tak jak wszystkim na rynku wydawniczym - pokrzyżowała wiele planów, spowolniła produkcję, ale dzięki rozważnemu zarządzaniu i właściwemu doborowi tytułów idziemy dalej.
W lutym 2024 roku minęło 35 lat naszego istnienia – szalonych, pasjonujących, trudnych i pięknych.
Nieustannie budujemy, odbudowujemy, przebudowujemy, rozbudowujemy. Przetrwaliśmy i trwamy. Samodzielni. Niezależni. I ciągle silni naszym entuzjazmem i pasją.