Facebook
Jesteś tu: O Wydawnictwie

O wydawnictwie:

Amber - wydawca światowych bestselerów - jako pierwszy w postkomunistycznej Polsce wprowadził wszystkich największych anglojęzycznych autorów. Robert Ludlum, Ken Follett, Frederick Forsyth, Clive Cussler, Stephen King, John Grisham, Thomas Harris, Danielle Steel, Nora Roberts - to tylko niektóre sztandarowe nazwiska amberowskich pisarzy. Potem dołączali do nich m.in. J.R. R. Tolkien, prawie 400 tomów Gwiezdnych wojen, Simon Beckett, Veronica Roth, Meg Cabot, i wielu innych. A ostatnio wielki mistrz niemieckiego thrillera psychologicznego - Sebastian Fitzek.

 

Amber powstał z pasji młodych ludzi kochających wolność i książki, którzy podjęli ogromne ryzyko. Mieli tylko 5000 pożyczonych dolarów, ośmioletniego fiata i marzenie.

 

Jako  pierwsze prywatne wydawnictwo w Polsce w 1989 r. Amber był pionierem nowoczesnego ruchu wydawniczego: wydawał szybko, w nowoczesnych okładkach w zachodnim stylu i w gigantycznych nakładach. Nadrabiając wieloletnie zaległości książek w Polsce zakazanych wprowadził czytanie do kultury masowej. Już 3 lata później byliśmy statystyczne w każdym polskim domu.

Od 1994 r. Amber był przez kilka lat największym polskim wydawcą pod względem ilości wydawanych tytułów.

Do powieści sensacyjnych, thrillerów politycznych, prawniczych i psychologicznych, kanonu złotej ery SF i fantasy oraz powieści obyczajowej z każdym rokiem dołączaliśmy kolejne gatunki literackie: od dzieł noblistów, przez literaturę młodzieżową, literaturę dla dzieci, po powieści paranormalne i erotykę,– uważnie śledząc i przewidując kolejne zmiany gustów czytelników. Od połowy lat dziewięćdziesiątych ponad połowę naszej propozycji wydawniczej stanowi literatura faktu i popularno-naukowa oraz albumy.

 

Do dziś wydaliśmy prawie 8000 tytułów w niespełna 60 000 000 egzemplarzy.

 

W ostatnich latach stabilnie wydajemy około 250 tytułów rocznie – nowości oraz wznowień. Naszymi sztandarowymi pozycjami są nadal thrillery psychologiczne (Sebastian Fitzek, Sharon Bolton), literackie kryminały (Simon Beckett, Ragnar Jónasson, Kjell Eriksson), powieści sensacyjne (Clive Cussler, Walter Lucius), literatura obyczajowa (Danielle Steel, Jayne Ann Krentz, Isabelle Broom), erotyka (Kristen Proby, Jodi Ellen Malpas), romans historyczny (Julia Quinn, Eloisa James), literatura młodzieżowa (Veronica Roth), literatura popularnonaukowa: historia i prehistoria (Ślady palców bogów i Magowie bogów Grahama Hancocka), tajemnice historii w interpretacjach kontrowersyjnych badaczy (Erich von Däniken, Andrew Collins), II wojna światowa (William Breuer, Erik Durschmied), poradniki psychologiczne i zdrowotne (Szczęście czy fart, Ścieżka) oraz literatura faktu: autobiografie i biografie skrzywdzonych kobiet i dzieci (Sprzedana Sophie Hayes, książki Casey Watson). I prawie w każdym miesiącu znajdujemy dla Państwa jakigoś nowego autora podbijającego światowe listy bestsellerów.

Amber jest wydawnictwem niezależnym, rodzinnym, prowadzonym przez Małgorzatę Cebo-Foniok i Zbigniewa Fonioka. I tylko dziewięciu wspaniałych, utalentowanych, oddanych i strasznie fajnych Amberowców, z których każdy od średnio prawie 20 lat ma swój ogromny wkład w sukces Wydawnictwa.

Naszym hasłem pozostaje niezmiennie od 28 lat: „dać polskiemu czytelnikowi to, co czyta dziś cały świat”.

Historia:

AMBER – wydawca światowych bestsellerów i pierwsze prywatne wydawnictwo w Polsce przemian 1989 roku – ma 28 lat i 7800 tytułów sprzedanych w 58 milionach egzemplarzy i w 52 seriach.

AMBER powstał z entuzjazmu dwóch młodych miłośników i znawców fantastyki – Zbigniewa Fonioka i Dariusza Chojnackiego. Bez kapitału, bez kredytu, bez siedziby, bez doradców prawnych i ekonomicznych. Bez doświadczenia, bez wzorców do naśladowania. Mieli tylko 5000 pożyczonych dolarów, dziesięcioletniego fiata i pełne przekonanie, że musi się udać. Chcieli dać polskiemu czytelnikowi to, co czytał cały świat. W lipcu 1989 roku wydali pierwszą książkę w nakładzie 320 000 egzemplarzy…

en pl

AMBER powstał 28 lutego 1989 roku, w 2 miesiące po uchwaleniu ustawy o działalności gospodarczej, na 10 miesięcy przed wejściem w życie reformy Balcerowicza. Założony przez Zbigniewa Fonioka, pracownika naukowego Zakładu Aparatury Mikrofalowej Polskiej Akademii Nauk, i Dariusza Chojnackiego, grafika.

Od 1992 roku AMBEREM kieruje małżeństwo Zbigniew Foniok i Małgorzata Cebo-Foniok, tłumaczka i krytyk literatury francuskiej, członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich i Stowarzyszenia Tłumaczy Polskich.

AMBER pierwszy wprowadził autorów najlepszych powieści sensacyjnych świata, fantastyki, horroru i powieści dla kobiet: Roberta Ludluma, Fredericka Forsytha, Kena Folletta, Thomasa Harrisa, Jacka Higginsa, Stephena Kinga, Deana Koontza, Danielle Steel, Ursulę Le Guin, Andre Norton oraz wszystkich wielkich „złotego wieku” fantastyki. Pierwszy zaszokował i zachwycił kolorowymi, złoconymi i tłoczonymi okładkami w zachodnim stylu. Pierwszy zainwestował w ogromne, kosztowne kampanie reklamowe w radiu. Pierwszy płacił wysokie honoraria autorskie w dolarach. Zaangażował najlepszych tłumaczy. Był szybki i skuteczny. Niebawem rezultaty przekroczyły oczekiwania: kolejki w księgarniach i wzrastające wskaźniki statystyczne czytelnictwa w Polsce.

AMBER stał się znakiem czasu, symbolem przemian. Również nowego tempa i stylu pracy. Dynamiczności i sukcesu. AMBER nadał książce rangę kultury prawdziwie masowej. Po latach zniewolenia i zakazów literatura sensacyjna pochłaniana była łapczywie. Nareszcie do Polski zawitała literatura rozrywkowa i popularna. Miliony Polaków czytało dla czystej przyjemności, dla odpoczynku, nadrabiało wszystkie poprzednie lata.

Rok 1989 to rok szaleńczej pracy i szalonych pomysłów. Zaczynaliśmy od zera – wspomina Zbigniew Foniok. – Wszystkiego uczyliśmy się sami, często na własnych błędach.Wydaliśmy 3 książki w nakładzie 870 000 egzemplarzy.

Rok 1990 to rok oszałamiającej prosperity AMBERA, to Ludlum i setki tysięcy egzemplarzy każdego tytułu.

W 1991 roku AMBER jest już najbardziej popularnym i jednym z największych wydawnictw w Polsce. Bije rekordy w wysokościach nakładów: od 100 000 do 300 000… I podejmuje inne wyzwania: powstaje Amber-Video (kasety z bajkami), Amber-Biuro Architektoniczne i pionierski projekt elitarnego osiedla, Amber-Czasopisma i pomysł na… prywatne linie lotnicze.

Zbigniew Foniok otrzymuje legitymację członka nowo powstałego Business Centre Club i zaproszenie do udziału w komisji kultury. Nie ma jednak czasu z tego zaszczytu skorzystać.

AMBER znaczy sukces. Sześć osób wydaje w ciągu roku 100 tytułów – pisał „Kurier".

I przyszedł rok 1992 – wielki kryzys i krach na rynku książki. Nakłady dramatycznie spadły. W księgarniach zaroiło się od książek „amberopodobnych”, ale czytelnicy pytali o AMBER, wiedząc, że tu znajdą najlepszych autorów. Znak AMBERA przetrwał jako znak jakości.

Wydawnictwo AMBER po okresie spektakularnych sukcesów znalazło się w 1992 roku w bardzo trudnej sytuacji – pisała w 1996 roku „Rzeczpospolita”. – W tragicznym wypadku zginął Dariusz Chojnacki, a znaczną część majątku oficyny przejęli jego spadkobiercy. Załamał się rynek książki, zbankrutowało kilka dużych hurtowni, nakłady zmniejszyły się dwudziestokrotnie. Ale już w 1993 roku oficyna znów stanęła na nogi.

W 1993 roku zwiastunem powrotu dobrej passy AMBERA stają się Jurassic Park i Firma, Crichton i Grisham – czyli SREBRNA SERIA i autorzy największych światowych bestsellerów początku lat 90., proponujący świetną lekturę dla każdego, nie tylko dla miłośników sensacji.

W 1993 roku AMBER wprowadza do Polski również Gwiezdne Wojny.

W 1994 roku AMBER zostaje oficjalnie uznany za największego polskiego wydawcę literatury pięknej. Zaczyna publikować jeden bestseller dziennie.

Wydaje już światowe bestsellery nieomal równocześnie z ich oryginalnymi publikacjami. Wprowadza nowe nazwiska i nowe serie. Otwiera rok serią WSZYSTKO DLA PAŃ z Danielle Steel i Norą Roberts, zamyka ZŁOTĄ SERIĄ – premierami światowych wydarzeń literackich, z Goldingiem i Vonnegutem.

Rok 1995. W oficjalnym rankingu wydawców opublikowanym w „Rzeczpospolitej” AMBER zdobywa: 1. miejsce jako wydawca literatury pięknej, 3. miejsce pod względem liczby wydanych tytułów (po takich gigantach jak Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne oraz Wydawnictwo Naukowe PWN) oraz 4. miejsce pod względem wielkości obrotów (po takich spółkach z kapitałem zagranicznym jak Harlequin i Egmont).

AMBER wkracza na pole literatury niebeletrystycznej. Zaczyna od BIOGRAFII LEGEND XX WIEKU i największych światowych opracowań medycyny alternatywnej – TAJEMNIC ŻYCIA.

W 1996 roku włącza do programu literaturę popularnonaukową, adresowaną do specjalistów i miłośników: historii – TAJEMNICE HISTORII, nauk ścisłych i przyrodniczych –TAJEMNICE NAUKI, nowych interpretacji odwiecznych zagadek dziejów ludzkości i ezoteryki –TAJEMNICE PRZESZŁOŚCI i KSIĘGI TAJEMNICE. Zaczyna wydawać poradniki o najnowszych odkryciach i metodach medycyny konwencjonalnej i naturalnej: TWOJE ZDROWIE.

Rok 1997 to 378 wydanych tytułów i ekspansja w nowe rejony: ekskluzywnych ilustrowanych serii albumowych wydawnictwa Time-Life Books: Historia Świata, Zaginione CywilizacjeSkarby ŚwiataII Wojna ŚwiatowaMity I LudzkośćJak Wyglądało Życie. Te monumentalne, piękne książki łączą formę olśniewającego reportażu zdjęciowego z ilustrowaną opowieścią, przystępną, mądrą i pasjonującą. Są ozdobą i chlubą każdej biblioteki. Miłośnikom przyrody AMBER proponuje 10 tomów Ilustrowanej Encyklopedii Dzikich Zwierząt. Zaś znawców i kolekcjonerów sztuki zachwyca wielotomowa tematyczna Wielka Encyklopedia Sztuki Użytkowej opracowana przy udziale domu aukcyjnego Sotheby.

Rok 1997 to również zaszczyt opracowania i wydania dzieł polskich wybitnych postaci: Akupunktury we współczesnej medycynie – dwutomowego fundamentalnego ilustrowanego podręcznika dla lekarzy i pacjentów ojca i twórcy polskiej akupunktury prof. dr. hab. medycyny Zbigniewa Garnuszewskiego oraz bogato ilustrowanej, dwutomowej Encyklopedii II wojny światowej Bogusława Wołoszańskiego. Tworzy też album Powódź w hołdzie ofiarom kataklizmu z lipca 1997 roku.

Rok 1998 – AMBER nadal poszerza ofertę: Twoje serce polecane przez najwybitniejszych polskich kardiologów, m.in. prof. Religę, oraz 1000-stronicowy ilustrowany Wielki poradnik medyczny dla każdego – uznane są za najważniejsze książki o zdrowiu wydane w Polsce w 1998 roku. Sukcesem staje się BIBLIOTEKA LUDZI SUKCESU – poradniki motywacyjne i biznesowe.

Rok 1999 – AMBER ma 10 lat.

Małgorzata Cebo-Foniok i Zbigniew Foniok zostają członkami Business Centre Clubu.

W latach 1989-90 powstało wiele wydawnictw o podobnym do AMBERA profilu, jednak tylko AMBER zdołał przetrwać i zachować pozycję lidera na rynku literatury popularnej – czytamy w „Rynku książki w Polsce”.

Rok 2000 to kolejny wzrost sprzedaży i liczby wydanych tytułów (456). AMBER wciąż jest polskim wydawcą niemal wszystkich bestsellerów z pierwszych miejsc prestiżowych list „New York Timesa" czy „Publishers Weekly” („Rynek książki w Polsce”).

To ciągle Harris, Ludlum, Grisham, Crichton, le Carré, Danielle Steel, Nora Roberts i kilkudziesięciotysięczne nakłady.

To pamiętna wizyta Największego Mistrza Przygody i wielkiego przyjaciela AMBERA Clive’a Cusslera – i kilkutysięczne kolejki po autograf. Tak fajnych modeli w życiu nie spotkałem. Dziękuję! - napisał Małgorzacie i Zbigniewowi Foniok. (Wcześniej AMBER gościł Kena Folletta [1992], laureata pokojowej Nagrody Nobla Sergieja Kowaliowa [1997] i jednego z najwybitniejszych pisarzy rosyjskich i wielkiego przyjaciela AMBERA – Wasilija Aksionowa [1999]).

Rok 2001 to najlepszy rok AMBERA – rok rekordów, bezprecedensowej liczby superbestsellerów i bestsellerów (aż 68) i superkampanii reklamowych.

Książki AMBERA najczęściej goszczą na polskich listach bestsellerów: prawie 400 razy w 2001 roku! Żadna inna firma nie wprowadziła na listy najlepiej sprzedających się publikacji tak wielu tytułów. AMBER to od 13 lat wiodący polski wydawca światowych bestsellerów, jedno z największych i najbardziej dynamicznych polskich wydawnictw beletrystyki, literatury popularnonaukowej i poradników („Rynek książki w Polsce”).

Pozycja AMBERA na rynku ciągle rośnie. AMBER znalazł się w pierwszej trzynastce największych wydawnictw (pod względem sprzedaży) i na 2. miejscu (jeżeli chodzi o wydawnictwa rynkowe), po wyłączeniu wydawnictw edukacyjnych i fachowych – aż 473 wydane tytuły. Wzrost sprzedaży aż o 23%! Rekordowy obrót 26,5 mln złotych!

AMBER jest najbardziej stabilnie rozwijającym się wydawnictwem w sektorze beletrystyki. Podczas gdy konkurencyjne wydawnictwa odnotowały w latach 2000-2001 spadek sprzedaży, to w AMBERZE utrzymana została tendencja wzrostu. Sukcesy Wydawnictwa AMBER nie byłyby możliwe bez skutecznej promocji. Żaden inny wydawca beletrystyki nie przeznacza podobnych środków na promocję. Sukces, jak w poprzednich latach, to wypadkowa dobrego doboru tytułów i skutecznej promocji – pisano w „Rzeczpospolitej” i „Rynku książki w Polsce”.

W roku 2001 w Warszawie i Krakowie pojawia się kolejny gość AMBERA: David Morrell – podpisuje 1000 książek, udziela 15 wywiadów. AMBER lansuje nowe serie: Dilberta oraz beletrystyczne: ROMANS HISTORYCZNY, MY DWUDZIESTOLATKI, TRZYDZIESTOLATKI i książki dla młodych czytelników, które przez następne lata będą silną stroną wydawnictwa.

Rok 2002 to rekordowe dane: po prawie 50 000 sprzedanych egzemplarzy nowego Ludluma i nowego Grishama; ponad 100 000 egzemplarzy ilustrowanego wydania Władcy Pierścieni; prawie 30 000 ShrekaTo 554 tytuły wydane w nakładzie 2 800 000 egzemplarzy. 71 tytułów aż 158 razy na polskich listach bestsellerów. Rekordowe sumy wydane na kampanie promocyjne.

Tymczasem nad rynkiem zbierają się chmury: padają wielkie hurtownie, zwiększają się zatory płatnicze odbiorców.

Rok 2003 to ekspansja AMBERA największych światowych przebojów literatury dziecięcej i młodzieżowej: Pamiętniki księżniczki Meg Cabot sprzedają się w kilkudziesięciotysięcznych nakładach, dostają Asa Empiku.

Znakomicie wypromowanym przebojem staje się 1421. Rok, w którym Chińczycy odkryli Amerykę i opłynęli świat Gavina Menziesa, który był gościem AMBERA.

Do plejady gwiazd AMBERA dołącza Tom Clancy.

Rok 2004 – AMBER wydaje 459 tytułów, w tym 247 nowości w nakładzie 2 300 000 egzemplarzy. Zajmuje 2. miejsce pod względem tytułów na polskich listach bestsellerów. Inwestuje w dalsze kosztowne kampanie reklamowe. Wprowadza wysmakowaną serię eleganckich biografii WIELCY HISTORII.

Wydawnictwo AMBER i Małgorzata Cebo-Foniok zdobywa w opublikowanym przez „Home&Market” „Rankingu 100 największych firm zarządzanych przez kobiety” 19 miejsce – przed Glaxo Smith, Oceanic i Ireną Eris!

Na 15-lecie AMBER wydaje i sprzedaje w 17 000 egzemplarzy powiastkę filozoficzną, która ujawnia 10 sekretów szczęścia. Jej tytuł – pytanie Szczęście czy fart? przez te wszystkie lata przewijało się w spekulacjach na temat tajemnicy sukcesu AMBERA. Czy pański sukces edytorski był, jak wielu przypuszcza, fuksem? – już w 2002 roku Krzysztof Masłoń pytał w „Rzeczpospolitej” Zbigniewa Fonioka. Fuksem? Osiemnaście godzin pracy na dobę, wykonywanej przez zaledwie kilka osób, upór, determinacja i pasja nie idą w parze, jak sądzę, z miłosiernym przypadkiem. Przecież razem z nami o ten sukces ubiegało się 500 wydawców, a w ubiegłym roku ich liczba doszła do 2000… Mieliśmy takie same szanse, wszyscy uczyliśmy się, niektórzy nawet mieli doświadczenie, bo wyszli z państwowych oficyn. Tylko że my od samego początku postawiliśmy sobie za cel wydawać to, co najlepsze i jak najlepiej.

Rok 2005 – AMBER zmniejsza tempo: 350 wydanych tytułów (w tym 236 nowości).

Rok 2006 to Chemia śmierci, Sprawiedliwość owiec i Trzynasta opowieść – spektakularne sukcesy, wykreowane przez Małgorzatę Cebo-Foniok. Światowi debiutanci: Simon Beckett, Leonie Swann i Diane Setterfield wyprzedzają Ludluma, Grishama, Harrisa i Clancy’ego. Stają się wydarzeniami nie tylko wydawniczymi i literackimi – ale nowymi symbolami AMBERA. Chemia śmierci zostaje uznana za najlepszy literacki kryminał roku i sprzedana w 40 000 egzemplarzy (do dziś prawie w 90 000 egzemplarzy). Filozoficzna powieść kryminalna Sprawiedliwość owiec – zrealizowana jako słuchowisko w radiowej Trójce – bije rekordy: przez 7 tygodni 1. miejsce na liście bestsellerów w „Newsweeku”, przez 6 tygodni 2. miejsce w Empik-u i As Empiku 2006… Trzynasta opowieść (prawie 40 000 sprzedanych egzemplarzy) zachwyca nastrojem i pięknem tajemniczej prozy.

Rok 2007 jest pod znakiem Dzieci Húrina J.R.R. Tolkiena – prawie 80 000 sprzedanych egzemplarzy – i kolejny As Empiku. Miłym akcentem jest wydanie Rysia Stanisława Tyma.

Tymczasem zaczyna się światowy kryzys na rynku wydawniczym. AMBER zamyka serie popularnonaukowe i poradniki. Z żalem odchodzi od literatury dziecięcej i młodzieżowej. Pozostaje wierny tylko Pamiętnikom księżniczki Meg Cabot, której wizyta przyciąga jeszcze setki fanek.

W roku 2008 dramatycznie zaostrza się kryzys na polskim rynku książki. Zmieniają się gusty czytelników. Wampiry pożerają z dnia na dzień miłe księżniczki.

AMBER reaguje natychmiast Pamiętnikami wampirów. Inwestuje też w luksusowe KRYMINAŁY Z KLASĄ w twardej oprawie. Drastycznie spadają nakłady literatury beletrystycznej i sztandarowych autorów AMBERA. Sprzedaż nowych powieści Grishama, Ludluma, Crichtona, le Carrégo i Harrisa zmniejsza się o połowę. Na szczytach list króluje literatura polska, która już od 2000 roku idzie ławą i do dziś coraz bardziej dominuje na rynku.

Clive Cussler odwiedza nas po raz drugi.

Rok 2009 – AMBER jako jedno z pierwszych wydawnictw w Polsce przygotowuje ekspansję powieści paranormalnych (jak zwykle tylko światowych bestsellerów gatunku). Za rekordową (i zupełnie szaloną) zaliczkę kupuje największy przebój Targów we Frankfurcie 2009: Księgę Wszystkich Dusz Deborah Harkness.

Na dwudziestolecie Małgorzata i Zbigniew Foniok powołują na członka zarządu Ewę Turczyńską – od 1996 roku zastępczynię Redaktor Naczelnej, mającą pieczę nad pionem przekładowym i redakcyjnym.

Rok 2010 – AMBER przeprowadza się do własnej nowo wybudowanej siedziby w Wilanowie.

Wampiry królują w powieściach młodzieżowych i kobiecych AMBERA.

Rok 2011– totalny kryzys na rynku książki, który trwa jeszcze w latach następnych. Wprowadzenie VAT-u na książki powoduje gigantyczne zwroty z magazynów dystrybutorów, panikę i zamęt. Nakłady dalej drastycznie spadają. Obroty AMBERA zmniejszają się o 20%. Bestsellerami roku zostają Triumf owiec Leonie Swann (kolejne słuchowisko w radiowej Trójce) i Wołanie grobu Simona Becketta.

AMBER wydaje ostatniego Grishama.

W roku 2012 erotyka zadaje gwałtowny i śmiertelny cios wampirom. AMBER kończy serie paranormalne literatury młodzieżowej i romansów dla dorosłych. W ich miejsce tworzy serie najgłośniejszych światowych biografii i autobiografii: SKRZYWDZONE to historie prawdziwe dzieci maltretowanych i katowanych przez najbliższych (Chłopiec, którego nikt nie kochał Casey Watson, Tylko nie mów mamie Toni Maguire). MOJA HISTORIA to autobiografie kobiet, które przeżyły piekło i doznały niewyobrażalnej przemocy. Serię inauguruje najgłośniejsza brytyjska autobiografia roku Sprzedana (ponad 25 000 sprzedanych egzemplarzy). SKRZYWDZONE obejmuje honorowym patronatem Fundacja Dzieci Niczyje, a patronatem medialnym Komitet Ochrony Praw Dziecka; MOJĄ HISTORIĘ – Centrum Praw Kobiet i Feminoteka.

AMBER opracowuje serię wyrafinowanych, emocjonujących i emocjonalnych kryminałów literackich (S.J. Bolton) w oryginalnej szacie graficznej stworzonej dla powieści Becketta. Wydaje w niej również wybitne skandynawskie kryminały (Kjell Eriksson, Ninni Schulman).

Pod koniec roku AMBER jako pierwszy odważa się mocno wejść w erotykę. Kupuje prawa do kilkudziesięciu światowych bestsellerów. Tworzy serię w eleganckich czarno-szarych, wysmakowanych okładkach. Tuż po Pięćdziesięciu twarzach Greya lansuje Osiemdziesiąt Dni Żółtych i sprzedaje ponad 20 000 egzemplarzy. Ryzyko się opłacało. Seria odnosi błyskawiczny sukces.

Ale choć w 2012 roku nasze nowe serie odniosły sukcesy, choć nasze książki sprzedają się coraz lepiej, to konsekwencje kryzysu trwają nadal.

Sytuacja na rynku jest nadal bardzo trudna i niepewna.

Rok 2013 to czas powolnego powrotu do stabilizacjiNadal cieszymy się sukcesami naszych wielkich: Clive’a Cusslera i Danielle Steel, literackich kryminałów, gdzie dołącza sfilmowana seria Vera Ann Cleeves. Do literatury obyczajowej (obok naszych autorek: Jayne Ann Krentz, Elizabeth Adler, Susan Elizabeth Phillips) włączamy bestsellerowe powieści francuskie. I nadal cieszymy się popularnością naszych nowych serii: erotyki (w tym arcydzieła literatury erotycznej Historia O), autobiografii i biografii skrzywdzonych kobiet i dzieci.

Rok triumfalnie zamyka najnowsza powieść Simona Becketta Rany kamieni, pierwsza nie z doktorem Hunterem, która w 2 miesiące sprzedaje się w prawie 20 000 egzemplarzy. A poprzednie książki Becketta osiągają już sprzedaż prawie 200 000 egzemplarzy.

Nadal z powodzeniem wydajemy jedną z naszych najbardziej stabilnych serii – ROMANS HISTORYCZNY (Amanda Quick, Mary Jo Putney, Grace Burrowes, Shana Galen, Eloisa James, Julia Quinn).

I od 21 lat co miesiąc proponujemy nowe Gwiezdne Wojny.

Wspaniałą klamrą spinającą 2013 rok są filmowe wydania Hobbita (70 000 sprzedanych egzemplarzy), 6 albumów ilustrowanych zdjęciami z planu filmowego, odsłaniających kulisy powstawania obu ekranizacji. I kolejne wydania ilustrowanych dzieł Tolkiena (Władca Pierścieni, Silmarillion).

 Rok 2014 był dla nas najlepszym od kryzysu na rynku wydawniczym w 2011. Opublikowaliśmy 201 tytułów (w tym 118 nowych tytułów) w nakładzie ponad 930 000 egzemplarzy, utrzymując tym samym stabilny poziom aktywności wydawniczej z ostatnich kilku lat. Osiągnęliśmy znacznie lepsze wyniki sprzedaży.

 Dalej szliśmy wyznaczonymi przez nas szlakami, publikując z sukcesem literackie kryminały i głośną prozę światową, gdzie obok anglojęzycznych bestsellerów znalazły się francuskie (Pacjentka z sali numer 7, Sztuka sypania samej), niemieckie i szwedzkie. Tytuły te były szeroko komentowane przez media: telewizje śniadaniowe, najważniejsze blogi i największe portale internetowe. Onet.pl i natemat.pl zamieściły na pierwszych stronach wywiady z Baptiste’em Beaulieu, autorem Pacjentki z sali numer 7, onet.pl i newsweek.pl - z Sophie Fontanel, autorką Sztuki sypiania samej.

Jak zwykle szybko reagując i wprowadzając nowe światowe trendy, wylansowaliśmy popularny na świecie nowy gatunek - literaturę DLA MŁODYCH DOROSŁYCH (New Adult) o wchodzących w dorosłe życie ludziach, którzy podnoszą się z tragedii dzięki miłości ukazanej we wszystkich odcieniach: od czułości po płomienny seks (Tylko ty, Zaczekaj na mnie).

W naszej bestsellerowej serii erotycznej wydaliśmy największy światowy przebój gatunku roku 2014: 6-tomowy cykl Jodi Ellen Malpas Ten Mężczyzna i drugą serię autorki – Ta Noc. Wszystkie tomy zajmowały 1. miejsce w empik.com.

Przebojem roku była trylogia Niezgodna (Niezgodna, Zbuntowana, Wierna) – fenomen wydawniczy ostatnich lat, sprzedany na świecie w 35 milionach egzemplarzy. Tom 1 ukazał się w filmowej okładce przed premierą pierwszego filmu. Trylogia zajmowała przez wiele tygodni 1. miejsce w Top Empiku.

Rok 2015 to kolejny rok nowych kierunków i nowych pomysłów.

W tym roku ogarnął nas szał kolorowania! Antystresowe kreatywne kolorowanie dla dorosłych to nowa światowa moda i nowa kategoria książek. A my w każdym miesiącu  wydawaliśmy kilka kolorowanek z bestsellerowych kolekcji najlepszych twórców. Nasze książki (Piękne ogrody, Piękne kwiaty, Kolorowanie na bezsenność, 101 myśli pozytywnych, Zwierzęta, Inspirujące mandale) zajmowały najwyższe miejsca na listach empik.com. 

W roku 2015 zaczęliśmy też praktykować uważność (mindfulness), wydając najbardziej przystępne bestsellerowe poradniki, które uczą, jak żyć tu i teraz.

Naszym przebojem numer 1 była nadal trylogia Niezgodna (Niezgodna, Zbuntowana, Wierna). Rok zamknęliśmy wizytą jej autorki, Veroniki Roth, w Warszawie.

Rok 2016 to rok najpopularniejszych gatunków, nowych autorów i dalszej spokojnej stabilizacji.

Wylansowaliśmy Sebastiana Fitzka, największego niemieckiego mistrza thrillera psychologicznego, który jak nikt nie potrafi przerażać tak inteligentnie. Wydanym przez nas jego światowym bestsellerom - Pasażer 23, Odprysk, Odcięci - patronowały „Newsweek” i Onet.

Obok naszych uznanych autorów literackich kryminałów (Sharon Bolton, Ragnar Jónasson) zaczęliśmy wydawać thrillery psychologiczne domestic noir, o mrocznych tajemnicach rodzinnych, na które modę rozpoczęła Dziewczyna z pociągu.

Wróciliśmy z sukcesem do książek historycznych i naszych słynnych serii z historii i prehistorii: TAJEMNICE PRZESZŁOŚCI, KSIĘGI TAJEMNIC, WOJNA I MILITARIA. Zaprezentowaliśmy m.in. nowe tytuły najsłynniejszych kontrowersyjnych badaczy prehistorii ludzkości: Magowie bogów - nowy bestseller Grahama Hancocka, autora kultowych Śladów palców bogów,Pochodzenie bogów Andrew Collinsa, autora Bogów Edenu. Z dużym sukcesem, Więc idziemy dalej.

Minęło 28 lat – szalonych, pasjonujących, trudnych i pięknych.

Przetrwaliśmy krach 1992 roku i potem stan permanentnego głębszego lub płytszego kryzysu w branży księgarsko-dystrybucyjnej.

Przeżyliśmy i przeżywamy bankructwa i opóźnienia płatnicze naszych ważnych odbiorców.

Przetrwaliśmy bezpardonowe, za to solidarne ataki konkurencji i stratę naszych 10 największych autorów z lat 90-tych, których rosnącym odwracalnie proporcjonalnie do spadających nakładów wymaganiom finansowym nie mogliśmy sprostać – symboli AMBERA. Potrafiliśmy ich zastąpić nowymi, w ogóle nieznanymi. Wykreować ich i sprzedawać w porównywalnych nakładach.

Patrzymy, jak w ostatnich latach padały, sprzedawały się lub łączyły siły najważniejsze duże wydawnictwa.

A my idziemy do przodu. Idziemy w rytm nieoczekiwanie zmieniających się gustów czytelników i bezlitosnych praw rynku. Idziemy według własnych reguł - nigdy nie podkupywać autorów wylansowanych przez innych wydawców. Tworzyć samemu.

W 2016 roku wydaliśmy 280 tytułów - nowości i wznowień. Takie tempo chcemy zachować.

W AMBERZE pracuje zaledwie dziewięć osób – ludzi wybitnie uzdolnionych, wyjątkowo zaangażowanych i oddanych, ze średnim stażem prawie 20 lat. A cały program wydawniczy tworzą sami właściciele: Małgorzata i Zbigniew Foniok. A książki wybiera, tworzy serie, opracowuje ich formę graficzną, projektuje okładki, pisze teksty reklamowe Małgorzata Cebo-Foniok. Najważniejsze projekty prowadzi sama.

Nieustannie budujemy, odbudowujemy, przebudowujemy, rozbudowujemy. Przetrwaliśmy i trwamy. Samodzielni. Niezależni. I ciągle silni naszym entuzjazmem i pasją.

Małgorzata i Zbigniew Foniok

Małgorzata i Zbigniew Foniok z naszymi największymi mistrzami

z Clive'em Cusslerem
z Danielle Steel